För några minuter sedan läste jag de sista raderna ur "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" av Magdalena Graaf.  En bok jag påbörjat i början av sommaren men som sedan glömts bort, halvt utläst på en dammig hylla bland alla möjliga andra prylar. Det var nyligen när vi skulle ha läst en bok till klassens bokcafé på svenskalektionen som jag kom på att läsa resterande sidor. Förstår inte riktigt hur jag har kunnat glömma bort att läsa ut en sådan bra bok, går ju knappt att sluta läsa. 
För er stackare som inte läst denna bok så kan jag meddela att den är suveränt bra. Jag rekommenderar den starkt. Det är (vilket jag älskar när det gäller böcker) en självbiografi, bygger alltså på en sann historia. Det handlar om hur Magdalena som nittonåring blir gravid och grovt nedtryckt, misshandlad och hotad av sin pojkvän, sambo och han som skulle bli far till hennes son. Från dagliga misshandlingar till en flykt för livet. En bok som är värd att ödsla tid och energi på. 

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.